“The Global Health 50/50 report is a unique and essential accountability mechanism in this challenging time.”
“Il rapporto Global Health 50/50 è un meccanismo unico ed essenziale meccanismo di rendicontazione responsabile in questo periodo difficile”.
https://globalhealth5050.org/wp-content/uploads/Global-Health-5050-2021-Report.pdf?v2
Gender equality is fundamental to everyone’s health, dignity and livelihoods – especially in a time of crisis. It is a matter of social justice and human rights; principles that lie at the heart of global health.
That we should have to call out health organisations for failing to take gender equality seriously during a pandemic is deeply frustrating. Urgency cannot serve as an excuse.
When we established Global Health 50/50 (GH5050) with a vision of better health and equal opportunities for all people of all genders, everywhere, we were not naive. We know that gender inequality is deeply entrenched and that social change takes time. Yet, we have been shocked and angered at the scale of the failure to provide effective, equitable and gendered responses to COVID-19.
In some areas reviewed by ‘Flying blind in a time of crisis’, we can celebrate progress. We are encouraged by the marked increase in the number of organisations and individuals using the findings of the GH5050 Gender and Health Index to drive change in organisational priorities and policies. Commitment to gender equality has grown quickly since GH5050 began publishing on it in 2018. And more and more organisations are embedding gender-transformative action in their strategies to advance the health of all people.
UNA PAROLA dal collettivo GH5050
“Il rapporto Global Health 50/50 è un meccanismo unico ed essenziale meccanismo di rendicontazione responsabile in questo periodo difficile”.
L’uguaglianza di genere è fondamentale per la salute, la dignità e i mezzi di sussistenza di tutti, specialmente in un periodo di crisi. È una questione di giustizia sociale e di diritti umani; principi che sono al centro della salute globale. Il fatto che dobbiamo richiamare le organizzazioni sanitarie per non aver preso sul serio l’uguaglianza di genere durante una pandemia è profondamente frustrante. L’urgenza non può servire da scusa.
Quando abbiamo fondato Global Health 50/50 (GH5050) con la visione di una salute migliore e pari opportunità per tutte le persone di tutti i generi, ovunque, non eravamo ingenui. Sappiamo che la disuguaglianza di genere è profondamente radicata e che il cambiamento sociale richiede tempo. Eppure, siamo rimasti scioccati e arrabbiati dalla portata del fallimento nel fornire risposte efficaci, eque e di genere alla COVID-19.
In alcune aree esaminate da “Flying blind in a time of crisis”, possiamo celebrare il progresso. Siamo incoraggiati dal marcato aumento del numero di organizzazioni e individui che utilizzano i risultati del GH5050 Gender and Health Index per guidare il cambiamento nelle priorità e nelle politiche. L’impegno per la parità di genere è cresciuto rapidamente da quando GH5050 ha iniziato a pubblicare nel 2018. E sempre più organizzazioni stanno incorporando l’azione trasformativa di genere nelle loro strategie per far progredire la salute di tutte le persone.